روایت داستان ورشکستگی صرافی FTX؛ سقوط FTX چطور رقم خورد؟

۲۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۵۸:۳۰
لایک ( 0)
نمایش (80 بار)
user-avatarمحمد عبدالغنی
Image Alt

حالا پس از ورشکستگی صرافی FTX، انتظار می‌رود که او به ایالات متحده تحویل داده شود. این صرافی در یازدهم نوامبر سال ۲۰۲۲ و پس از سقوط سریع‌السیر برای فرار از ورشکستگی، دست به اقدامات مختلفی زد. ارزش این صرافی بزرگ در عرض چند روز از ۳۲ میلیارد دلار به ورشکستگی کامل رسید و همه سرمایه ۱۶ میلیارد دلاری بنکمن به صفر رسید.

داستان غم‌انگیز ورشکستگی صرافی اف تی ایکس و پایان بی‌فروغ سم بنکمن فراید که حالا به نقل محافل کریپتوکارنسی تبدیل شده موضوع این مقاله بنکمن در مصاحبه‌ای که در ۳۰ نوامبر سال جاری با نشریه نیویورک تایمز انجام داد، اذعان کرد که او فقط ۱۰۰ هزار دلار در حساب بانکی خود پول دارد. اما داستان و علل ورشکستگی صرافی FTX چیست؟

 

داستان یک ورشکستگی غیر منتظره

 

شانزده نوامبر امسال بود که یک شکایت‌نامه دسته‌جمعی در دادگاه فدرال ایالت فلوریدا تنظیم و ارائه شد. در این شکایت‌نامه، ادعا می‌شد که بنکمن با طراحی یک ارز دیجیتال متقلبانه سعی کرده تا از طریق سرمایه‌گذاری غیرمجاز کلاهبرداری کند. برخی از افراد مشهوری که در جریان این شکایت‌نامه حضور داشتند استف کری (Steph Curry)، شکیل اونیل (Shaquille O’Neal)، کوین اولری (Kevin O’Leary)، لری دیوید (Larry David) و نائومی اوزاکا (Naomi Osaka) هستند. بار پرونده قضایی بنکمن آن‌قدر سنگین است که حالا هیچ شانسی برای بقای صرافی FTX وجود ندارد.

 

۱۱ نوامبر و کناره‌گیری بنکمن فراید

یازدهم نوامبر بود که سم بنکمن فراید (مدیرعامل اف تی ایکس) از سمت خود کناره‌گیری کرد و این شرکت عملاً وارد ورشکستگی شد. البته داستان غیرمنتظره ورشکستگی صرافی FTX به همین‌جا ختم نشد و چند ساعت پس از استعفای بنکمن و در طی یک هک برنامه‌ریزی‌شده، میلیون‌ها توکن به سرقت رفتند.

 

 

چه اتفاقی برای صرافی FTX رخ داد؟

 

فروپاشی و ورشکستگی صرافی FTX، در یک دوره ۱۰ روز در نوامبر سال ۲۰۲۲ اتفاق افتاد. ناگفته نماند که ارائه گزارش CoinDesk مثل ریختن بنزین روی آتش فروپاشی اف تی ایکس بود که در ۲ نوامبر ارائه شد. در این گزارش نشان داده شد که Alameda Research که توسط بنکمن فراید اداره می‌شود، ارزشی برابر با ۵ میلیارد دلار دارد.

 

همچنین این گزارش نشان داد که بنیاد سرمایه‌گذاری Alameda با توجه به توکن اصلی اف تی ایکس یعنی FTT فعالیت می‌کند و به آن وابسته است. کم‌کم معلوم شد که صرافی به‌اندازه کافی ارز دیجیتال FTT ندارد و همه وعده‌هایی که در مورد قدرت اهرم صرافی خود ارائه داده بود، خیالی است! نهایتاً و در پی رو شدن پرداخت بدهی نامشخص و نجومی شرکت‌های وابسته به بنکمن فراید، ورشکستگی صرافی FTX به‌ وقوع پیوست.

 

وعده توخالی بنکمن فراید به سرمایه‌گذاران

 
 

ک‌روز پس از کناره‌گیری سم بنکمن فراید، بحران نقدینگی اف تی ایکس شروع شد. او در تلاش بود تا به سرمایه‌گذاران این‌طور بفهماند که ارزش دارایی‌هایش پایدار است و آ‌ن‌ها باید خون‌سردی خودشان را حفظ کنند. البته تلاش‌های بنکمن فراید هیچ اثری نداشت و سرمایه‌گذاران خواستار برداشت دارایی‌های ۶ میلیارد دلاری خود از اف تی ایکس بودند. پیش از ورشکستگی صرافی FTX و ارائه گزارش توسط CoinDesk، بنکمن به‌دنبال پول و سرمایه اضافی از سرمایه‌گذاران خطرپذیر فعال در صرافی بود. به‌عبارت ساده‌تر او سعی داشت تا از استراتژی سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر برای ادامه فعالیت و بقای صرافی خود استفاده کند.

داستان ورشکستگی صرافی FTX، تا حدی پیش‌روی کرد که ارزش رمزارز FTT فقط طی ۲ روز حدود ۸۰ درصد کاهش پیدا کرد. صرافی بایننس، در هشتم نوامبر اعلام کرد که به یک توافق نامعلوم در مورد خرید اف تی ایکس دست یافته است. این اتفاق، بدین معنا بود که بایننس قصد دارد تا رقیب خود را زنده‌زنده ببلعد و آن را غیرمستقیم نجات دهد

 

انتخاب یک مدیرعامل جدید و ادامه ماجرا

 

بنکمن فراید در یازدهم نوامبر از سمت مدیرعاملی استعفا داد تا جان جی ری III (John J, Ray III) جایگزین او شود. جی ری، پیش‌ازاین در بحران دیگری هم حضور داشت و مراحل ورشکستگی شرکت تجاری Enron را رهبری می‌کرد. صرافی FTX، در همان روز برای حمایت توسط فصل ۱۱ قانون ورشکستگی ایالات متحده اقدام کرد. طبق فصل ۱۱ قانون ورشکستگی ایالات متحده (Chapter 11 of the United States Bankruptcy Code)، کسب‌وکارها و شرکت‌ها می‌توانند پس از ورشکستگی، دوباره سازمان‌دهی شوند و فعالیت کنند.

نکته منفی قضیه اینجاست که به‌‌جز FTX، حدود ۱۳۰ شرکت دیگر هم برای استفاده از قانون فصل ۱۱ اقدام کرده بودند و شانس نجات اف تی ایکس در آینده نزدیک امکان‌پذیر نبود. پرونده‌های ورشکستگی نشان می‌دهند که دارایی این صرافی بین ۱۰ تا ۵۰ میلیارد دلار و بدهی‌های آن هم بین ۱۰ تا ۵۰ میلیارد دلار است؛ یعنی رسیدن به نقطه صفر در دارایی‌ها.

 

جمع اوری مطالب از سایت WALLEX

مقاله رو دوست داشتی؟
(0) لایک
نظرت چیه؟
ارسال نظر
user-avatarمحمد عبدالغنی

مطالب مشابه

نظرات
comment